Gå til hovedinnhold

Viderefører råd om stengt tobisfiske


Tre små havsil holdes oppe i hand

2025-årsklassen er den tredje svakeste årsklassen i tidsserien for tobis i norsk økonomisk sone.

Fotograf: Leif Nøttestad / Havforskningsinstituttet

Det er fremdeles kritisk lite tobis. 

Havforskningsinstituttet (HI) tilrår nullfangst av tobis i 2026 i norsk økonomisk sone. Også i fjor var kvoterådet null etter rekordlave målinger.

Resultatene fra årets akustiske tråltokt viser at det fremdeles er svært lite tobis i alle forvaltningsområder. 

– Bestanden er på et historisk lavt nivå, og har gått ytterligere ned siden i fjor, sier bestandsansvarlig Espen Johnsen. 

2020 var et toppår for tobisen. Forskerne anslo at bestanden var omtrent 653 000 tonn. Siden den gang har det gått kontinuerlig nedover, selv med svært lave fangster de siste årene. 

I 2026 anslår forskerne at bestanden kun er 7660 tonn. 

Les det tekniske kvoterådet her