utenfor kysten toscana

Reiser snart hjem for å prøve seg på is og kulde

Om et par ukers tider vender «Kronprins Haakon» nesen hjemover. Hvordan skipet ter seg i isen, opplæringen av forskere og mannskap og utprøving av de vitenskapelige utstyret skal skje ut fra hjemmehavnen Tromsø.
[10.10.17]
les mer

Ny milepæl nådd

Kronprins Haakon nådde i dag en ny milepæl da fartøyet ble rullet ut av byggehallen og så dagslys for første gang. Dette er det tyngste skipsløftet som noensinne er foretatt i Italia. Hele ekvipasjen veide ca. 8000 tonn og dette var fordelt over fire vogntog med til sammen 1360 hjul.

[01.02.17]
les mer

Sandberg på superskip-besøk

Fiskeriminister Per Sandberg besøkte i dag Norges nye isgående forskningsfartøy «Kronprins Haakon» som for tiden er under bygging i La Spezia i Italia. Sandberg nøyde seg ikke bare med en inspeksjon, men fikk også testet sveisekunnskapene.
Les mer

[06.06.16]

Milepæl i byggeprosessen

«Kronprins Haakon» som frem til nå har vært bygget i to halvdeler ved Fincantieris to verft i Riva Trigoso og Muggiano nådde 1. mars en stor milepæl. Akterskipet ble da fraktet fra Riva Trigoso til Muggiano på lekter hvor for- og akterskip nå vil bli sammenføyd. All videre bygging og utrustning frem til overtagelse vil nå foregå ved verftet i Muggiano.

[03.03.16]
les mer

Smugkikket på nytt superskip

- Behovet for forskning i de polare strøk er økende, og med dette fartøyet kommer Norge helt i front og kan gi viktige bidrag til internasjonal klimaforskning, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker. til nettsidene til Nærings- og fiskeridepartementet.

[25.09.15]
les mer

Kjølstrekking av "Kronprins Haakon"

Forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» passerte sin andre milepæl den 2. september da kjølen ble strukket under en enkel seremoni ved Fincantieris skipsverft i Muggiano.
Moderne fartøy bygges ikke lenger fra kjølen og opp, men i moduler, og derfor er kjølstrekking nå blitt en symbolsk markering når en viss mengde av skroget er ferdigbygget.

[07.09.15]
les mer

Byggeprosessen godt i gang

Skipet blir bygget i seksjoner, som man kan sammenligne med å bygge med legoklosser. Alle seksjoner som skal være i bunnen blir bygget "opp ned" og etter at de er ferdige snus de og settes til slutt sammen med de andre "klossene".

[12.08.15]
les mer

Brennstartseremoni i Italia

Byggingen av "Kronprins Haakon" er godt i gang og forrige uke ble en viktig milepæl nådd. Brennstart markerer starten på selve byggeprosessen, og representanter fra både Havforskningsinstituttet og verftet Fincantieri var til stede under seremonien.

[16.06.15]
les mer

Polarforskningsfartøyet "Kronprins Haakon"

Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy. Havforskningsinstituttet er ansvarlig for prosjektet og Rolls Royce Marine har tegnet det. "Kronprins Haakon" blir et av verdens mest avanserte forskningsfartøy. Kostnadsrammen er på ca. 1,4 milliarder kroner, eller ca. 175 millioner euro.

[06.11.14]
les mer

Se 3D video av båten

Her kan du se 3D-modell av det nye isgående forskningsfartøyet "Kronprins Haakon".

[06.03.14]
les mer

Fakta:

Lengde: 100,40 meter
Bredde: 21 meter
Pris: 1,4 milliarder nkr
Ferdig: medio 2017

Hoved-design: Rolls Royce Marine
Detaljert design: Fincantieri Genova
Byggeverft: Fincantieri, Riva Trigoso / Muggiano

Kontaktinformasjon

Havforskningsinstituttet:
Karl Robert Røttingen
Telefon: 958 75 066

Per Wilhelm Nieuwejaar
Telefon: 913 17 465

Norsk Polarinstitutt:
Øystein Mikelborg
Telefon: 917 05 029

Universitetet i Tromsø:
Jon Einar Hansen
Telefon: 900 82 436