Fangst av NVG-sild
Fotograf: Kjartan Mæstad / Havforskningsinstituttet*ikke internasjonal enighet om totalkvote (summen av kvotene som er satt individuelt av de ulike landene/partene er av ICES estimert til 435 010 tonn)
Publisert: 30.09.2025 Oppdatert: 01.10.2025
ICES anbefaler at når forvaltningsstrategien som Storbritannia, Færøyene, Island, Norge, Russland og EU er enige om følges, så bør fangstene i 2025 ikke overstige 533 914 tonn.
Fisketrykket på bestanden er under FMSY. Gytebestanden er under MSYBtrigger og mellom Bpa og Blim.
Bakgrunn | Fangst 2026 (tonn) | F i 2026 | SSB i 2027 (tonn) | % forandring i SSB* | % forandring i fangst** | % forandring i råd*** |
---|---|---|---|---|---|---|
Forvaltningsstrategi^ | 533 914 | 0,123 | 3823805 | 27 | 23 | 33 |
^I henhold til forvaltningsstrategien er F(2026) = 0.123 fordi gytebestanden er predikert til å være under SSBmgt (MSYBtrigger)1 januar 2026 og F blir derfor lavere enn Ftarget=0,14 som følge av forvaltningsregelen.
* SSB i 2027 sammenlignet med SSB i 2026
**anbefalt fangst i 2026 sammenlignet med antatt fangst i 2025
***anbefalt fangst i 2026 sammenlignet med anbefalt fangst i 2025
Det var en metoderevisjon for bestanden i 2025. I tillegg til forandringer i modell-konfigurasjon, inkluderer den oppdaterte modellen nå RFID merkedata (som indekser for alder 2-12+) og ett ny rekrutteringstokt (alder 2 og 3) fra det Norsk-Russiske økosystemtoktet i Barentshavet i august-oktober (BESS). Den nye bestandsvurderingen er mer konsistent enn den gamle, når nye datapunkt blir lagt til. Referansepunktene er oppdatert; FMSY har blitt revidert oppover, og MSY Btrigger, Bpa og Blim har blitt redusert.
Barentshavet ble ikke dekket i IESNS-toktet i 2025. Derfor er det ingen data til å informere modellen om alder 2, og antall ved alder for alder 2 i 2025 er estimert fra rekrutteringsparametrene i modellen. Dette har imidlertid ubetydelig påvirkning på anbefalt fangst i 2026.
Fangstene har vært høyere enn rådet fra ICES siden 2013. Rådet er basert på fiskedødeligheten spesifisert i forvaltningsstrategien som EU, Færøyene, Island, Norge, Storbritannia og Russland er enige om å følge og tar ikke hensyn til avvik fra strategien, som kommer fram av summen av unilaterale kvoter. I forbindelse med evalueringen av forvaltningsstrategien i 2018 ble ikke et vedvarende fiske over rådet, inkludert i simuleringene. Det kan derfor være at et fiske som ikke følger rådet gitt basert på forvaltningsstrategien ikke lenger er føre-var på lang sikt. Spesifikt kan dette resultere i økt risiko for at bestanden skal falle under Blim og tap av fangst på lang sikt.
En evaluering av forvaltningsstrategien med oppdaterte referansepunkt har ikke blitt utført og simuleringene tar ikke hensyn til at fangstene har vært høyere enn rådet. Likevel er det formålstjenlig å bruke forvaltningsstrategien i 2026-rådet siden sannsynligheten for at gytebestanden skal falle under Blim i 2027 er lavere med forvaltningsstrategien (p = 0,5%) enn med en MSY tilnærming (p = 1,8%).
Kritisk gytebestandsnivå (Blim): 2,286 millioner tonn
Føre-var-gytebestandsnivå (Bpa): 3,177 millioner tonn
Tiltaksgrense for maksimalt langtidsutbytte (MSYBtrigger): 3,177 millioner tonn
Føre-var-fiskedødsrate (Fpa): 0,21
Fiskedødsrate for maksimalt langtidsutbytte (FMSY): 0,21
Avtalt fiskedødsratenivå i forvaltningsstrategi (FMGT): 0,14
Ventet fiskedødsrate i 2025: 0,138
Ventet gytebestand i 2026: 3,012 millioner tonn