Gå til hovedinnhold

Nyheter

Tema: Trafikklyssystemet – HI sin kunnskap Fjern filter

Resultat: (15)



Elv

Tallfester lusedødelighet på villaks fra elvene

29.12.2020

Nå kan vi beregne hvor mye villaks fra hver elv som dør som følge av lakselus.



HI-046419.jpg

Ny vurdering av lakseluspåvirkning på vill laksefisk til trafikklyssystemet

21.12.2020

Produksjonsområdene 2 og 3 fra Ryfylke til Sotra er i kategorien med høyest sannsynlig dødelighet av villaks forårsaket av lakselus. Områdene 4 og 7 ligger i den mellomste kategorien, mens de resterende ni områdene er vurdert til å ha lav sannsynlig dødelighet.



Sjøørret med lakselus

Mye lus langs store deler av Vestlandet i 2020

10.12.2020

På strekningen Rogaland – Trøndelag ble det observert mye lakselus på villaks og sjøørret i år. Det var også godt samsvar mellom modellberegningene av hvor mye luselarver det er i vannmassene og observasjonene på villfisk.



oppdrettsanlegg2.jpg

Ser inn i framtiden med lakselusmodellen

28.10.2020

For første gang har forskerne brukt HI sin lakselus-modell til å se inn i framtida for oppdrettsnæringen. Resultatet viser at vind og strøm er helt avgjørende for hva som skjer med mengde lus på villfisk når produksjonen øker.



Lakselusteling

Har risikovurdert lakselus

06.07.2020

- Risikorapporten for lakselus seier noko om korleis risikobildet for villaksen kan bli i dei ulike områda langs kysten dersom lakselus-situasjonen blir om lag som den har vore dei siste åra, seier forskingsdirektør Geir Lasse Taranger.



Runar-teller-lakselus.jpg

Luseovervakinga er i gang

07.05.2020

Kvart år blir mengda lakselus på vill laksefisk overvaka. På den måten ser forskarane om lusemengda på fisken er så stor at den har negativ effekt på overlevinga.



lars1 (2).jpg

Får gjennomført viktig vestlandstokt, tross koronakrise

02.04.2020

Alle forholdsregler tas, men overvåkningstoktet i vestlandske fjorder gjennomføres tilnærmet normalt.



Lakselus på hånd.jpg

Modeller gir bedre lakselusovervåkning

12.02.2020

Lakselusmodellen danner et viktig grunnlag for HI sine lakselusråd. Ny kunnskap om hvordan lakselus oppfører seg i brakkvann har gjort modellen enda bedre.



C:\Users\a23389\Downloads\lakseluskart.jpg

Slik vet vi hvor det er lakselus

04.02.2020

Lakselus kan drive fem mil med strømmen før den må feste seg på en fisk for å overleve og reprodusere. Ved å beregne hvor vannstrømmene går, kan vi også beregne hvor lakselusa driver og utgjør en fare for villaks og sjøørret.



Smolt med lakselus.

Fagrapportene: HIs kunnskapsleveranse til trafikklyssystemet

04.02.2020

Havforskningsinstituttet har levert fem fagrapporter inn i arbeidet med trafikklyssystemet.  



Villaks på vei opp elva.jpg

Villaksens farefulle liv

04.02.2020

Den forlater den trygge elva for å komme til det store matfatet i havet. Men først må villaksen overleve den farlige ferden.



20191214_Merd og anlegg_DJI_0007.jpg

Dette er trafikklyssystemet

04.02.2020

Trafikklyssystemet bygger på miljøpåvirkningen av lakselus og resultatene av kontinuerlig overvåking av lakselus.



HI-044068.jpg

Slik overvåker vi villaksen

04.02.2020

Havforskere bruker både modeller og fysisk lusetelling for å etablere hvor mye lus villfisken har.



Laks i merd.jpg

Bedre plassering av oppdrettsfisk kan gi mindre lus på Vestlandet

17.01.2020

Ved å redusere antall havbruksanlegg på Vestlandet kan trolig smitte av lus og ulike sykdommer mellom anleggene reduseres kraftig.



C:\Users\a23389\Downloads\HI-039731.jpg
kronikk

Kronikk: Kunnskap for et bærekraftig havbruk

15.11.2019

Gjestekommentar i Fiskeribladet 13.11.2019: Snart blinker trafikklysene for oppdrettsnæringen igjen. Myndighetene kan gi «grønt lys» til å øke produksjonen av oppdrettslaks i områder der problemet med lakselus er begrenset.